Distribuția ratelor de participare a adulților la învățarea formală și non-formală în cursul ultimelor 4 săptămâni la nivel regional (regiunile NUTS 2) tinde să fie foarte omogenă în țările UE, reflectând inițiativele naționale și nu regionale în materie de educație și formare.
În 2022, 96 din 240 de regiuni aveau rate de participare egale sau mai mari decât media UE de 11,9 %. Acest grup a inclus fiecare regiune din Danemarca, Spania, Țările de Jos, Austria, Slovenia, Finlanda și Suedia, precum și Estonia, Luxemburg și Malta (toate regiunile unice la acest nivel de detaliere).
În fruntea listei, au fost 24 de regiuni în care cel puțin un sfert dintre persoanele cu vârste cuprinse între 25 și 64 de ani au participat la educație și formare în cele patru săptămâni anterioare sondajului. În 8 regiuni din Suedia, ratele de participare au fost mai mari decât în orice altă regiune din UE, atingând un nivel maxim de 38,1 % în regiunea capitală Stockholm. Acest grup a inclus, de asemenea, toate cele 5 regiuni din Danemarca și 9 din cele 12 regiuni din Țările de Jos, cu cele mai mari rate observate în Hovedstaden (regiunea capitală daneză) și Utrecht (Țările de Jos). Alte două regiuni-capitală se află pe această listă: Helsinki-Uusimaa în Finlanda și Bratislavský kraj în Slovacia.
Pe de altă parte, 29 de regiuni au observat rate de participare la educația și formarea adulților sub 5,0 % în 2022. Acest grup a fost concentrat în Bulgaria (toate cele 6 regiuni), Grecia (10 din 12 regiuni; nu există date pentru Ionia Nisia) și Croația (3 din 4 regiuni), dar au inclus, de asemenea, 5 regiuni din Polonia, 3 din România, precum și una din Belgia și alta din Germania.
Rate mai mari de participare a femeilor în 192 din 233 de regiuni NUTS 2
În 2022, 12,9 % dintre femeile cu vârste cuprinse între 25 și 64 de ani au participat la educație și formare în cele patru săptămâni anterioare sondajului. Aceasta a fost cu 2,1 puncte procentuale (pp) mai mare decât ponderea corespunzătoare înregistrată pentru bărbați (10,8 %). S-au observat rate mai mari de participare la educație și formare pentru femei în 192 din 233 de regiuni NUTS 2 pentru care sunt disponibile date. Au existat 3 regiuni în care ratele de participare între sexe au fost aceleași, în timp ce restul de 38 de regiuni au avut rate de participare mai mari pentru bărbați.
Ratele mai ridicate de participare a femeilor la educație și formare au fost deosebit de pronunțate în regiunile caracterizate de rate globale de participare foarte ridicate. Acest lucru a fost valabil în special pentru cele 8 regiuni suedeze, unde participarea femeilor a fost cu 11,5-17,6 puncte procentuale mai mare decât cea a bărbaților; cel mai mare decalaj a fost observat în Mellersta Norrland (17,6 pp). De asemenea, s-au înregistrat rate semnificativ mai ridicate în regiunile-capitală ale altor două țări nordice din UE: Helsinki-Uusimaa în Finlanda (9,8 puncte procentuale) și Hovedstaden în Danemarca (9,1 pp).
Regiunile în care ratele de participare a adulților la educație și formare au fost mai mari în rândul bărbaților au fost concentrate în Germania (13 regiuni), România (5 regiuni), Cehia (4 regiuni), Italia (de asemenea 4 regiuni, în principal în nord), Grecia și Slovacia (ambele cu 3 regiuni).
Aceste informații sunt prezente în ediția 2023 a anuarului regional al Eurostat, care se axează pe Anul european al competențelor, conceput pentru a sprijini persoanele să obțină competențele adecvate pentru locuri de muncă de calitate, ajutând în același timp întreprinderile să abordeze deficitul de competențe. Capitolele extinse privind educația și piața forței de muncă măsoară modul în care diferitele regiuni se descurcă.
Doriți să aflați mai multe despre educația și formarea în UE?
Puteți citi mai multe în secțiunea dedicată a regiunilor în Europa – ediția interactivă 2023 și în capitolul dedicat din anuarul regional al Eurostat – ediția 2023, disponibil și sub forma unui articol explicat privind statisticile. Hărțile corespunzătoare din Atlasul statistic oferă o hartă interactivă pe tot ecranul.
Pentru mai multe informații
- Secțiunea tematică privind educația și formarea profesională
- Baza de date privind educația și formarea
- Secțiunea tematică privind regiunile
- Baza de date privind statisticile regionale în funcție de nomenclatorul NUTS
- Planul de acțiune pentru educația digitală (2021-2027) – Restabilirea educației și formării pentru era digitală
- Spațiul european al educației – Inițiative privind învățarea în rândul adulților
- Planul de acțiune privind Pilonul european al drepturilor sociale