Din această lună, în cazul închirierii de autovehicule, cetățenii europeni vor beneficia de clauze contractuale mai clare cu privire la politicile în domeniul asigurărilor și la opțiunile de realimentare a rezervorului, de o rezolvare mai echitabilă a despăgubirilor pentru daune și de o transparență sporită a prețurilor.

Cinci mari societăți de închirieri auto (Avis-Budget, Enterprise, Europcar, Hertz și Sixt) au convenit să își revizuiască în mod semnificativ practicile față de consumatori, datorită unei acțiuni comune întreprinse de Comisia Europeană și de autoritățile naționale de asigurare a punerii în aplicare a legislației. Acestea și-au luat angajamentul de a alinia mai bine practicile actuale de închiriere a unui autovehicul la cerințele legislației în materie de protecție a consumatorilor, stabilite de normele UE privind drepturile consumatorilor, practicile comerciale neloiale și clauzele contractuale abuzive.

În ultimii doi ani a crescut în mod considerabil numărul de plângeri referitoare la societățile de închirieri auto primite de centrele europene pentru protecția consumatorilor. În urma acestui acord, cetățenii vor beneficia de clauze contractuale mai clare cu privire la politicile în domeniul asigurărilor și la opțiunile de realimentare a rezervorului, de o rezolvare mai echitabilă a despăgubirilor pentru daune și de o transparență sporită a prețurilor.

Comisarul european pentru justiție, consumatori și egalitate de gen, Věra Jourová, a salutat acordul încheiat, precizând că în ziua de azi este foarte simplu să închiriezi online, într-o țară, un autovehicul și să-l returnezi în altă țară, însă unele clauze și condiții de închiriere sunt prea vagi sau neclare, iar consumatorii sunt nevoiți să suporte costuri suplimentare neprevăzute. Aceasta a precizat că, în urma acestui acord, cele cinci mari societăți de închirieri de autovehicule își vor îmbunătăți politicile de informare și le vor oferi consumatorilor condiții și clauze mai echitabile.

 

Principalele îmbunătățiri asumate

Cele mai importante schimbări asumate de către cele cinci societăți de închirieri auto sunt:

• îmbunătățirea transparenței în ceea ce privește închirierea de autovehicule online;
• mai bună informare în etapa de închiriere cu privire la asigurarea facultativă și la produsele de asigurare, inclusiv cu privire la prețurile acestora, la excluderi și la franșizele aplicabile;
• politici îmbunătățite și mai transparente în domeniul combustibililor;
• procese mai clare și mai echitabile de inspecție a vehiculelor;
• practici îmbunătățite pentru perceperea unor costuri suplimentare de la clienți: consumatorilor li se acordă o posibilitate rezonabilă de a contesta orice daună înainte de efectuarea vreunei plăți.

Propunerile vor fi puse în aplicare gradual de către societăți, urmând ca majoritatea acestora să fie finalizate până la sfârșitul anului 2015. În conformitate cu autoritățile de protecție a consumatorilor, unele chestiuni nesoluționate vor trebui să fie monitorizate în continuare, în special în ceea ce privește:

• răspunderea consumatorilor pentru daune produse de alte persoane;
• practicile brokerilor și ale intermediarilor;
• limba în care clauzele și condițiile ar trebui să fie prezentate la închirierea de autovehicule în alt stat membru;
• acoperirea oferită prin asigurarea prevăzută în pachetele de închirieri de autovehicule și alternativele de asigurare existente pe piață.

 

Context

Decizia adoptării de măsuri a fost luată ca urmare a creșterii constante a numărului reclamațiilor formulate de consumatori cu privire la serviciile de închirieri auto în cazul în care un autovehicul este închiriat în altă țară – de la aproximativ 1 050 de cazuri în 2012, la peste 1 750 în 2014, astfel cum au fost raportate de către Centrele europene pentru consumatori. A fost instituit un dialog între autoritățile naționale de cooperare în materie de protecție a consumatorilor (CPC), aflate sub conducerea Autorității pentru concurență și piețe (CompetitionandMarketsAuthority – CMA) din Regatul Unit, și primele cinci societăți de închirieri auto care funcționează în UE: Avis-Budget, Enterprise, Europcar, Hertz și Sixt. Leaseurope, asociație profesională în domeniul închirierilor auto din UE, care a contribuit la instituirea de măsuri la nivelul acestui sector, a convenit, de asemenea, să își dezvolte în continuare orientările practice pentru ansamblul sectorului închirierilor de autovehicule.

O mai bună informare a consumatorilor și sporirea încrederii în sectorul închirierilor de autovehicule ar putea contribui la o rată anuală de creștere de 3-4 % a acestui sector în următorii doi ani, în Europa. În anul 2013, în UE existau peste 21 de milioane de contracte individuale de închirieri auto. Cele cinci societăți participante la dialog ar reprezenta mai mult de 65 % din aceste închirieri, conform organizației profesionale Leaseurope.

Cele cinci societăți au prezentat propuneri finale de măsuri, care au fost ulterior evaluate de autoritățile naționale. Comisia Europeană și autoritățile naționale au anunțat în 13 iulie 2015 evaluarea pe care au efectuat-o cu privire la aceste propuneri de măsuri.

 

Pentru a afla informații referitoare la punerea în aplicare a politicii UE în domeniul protecției consumatorilor, accesați link-ul: http://ec.europa.eu/consumers/enforcement/index_en.htm

 

Sursa: Reprezentanța Comisiei Europene în România

Pin It on Pinterest

Share This