Pentru prima dată, milioane de turiști care călătoresc în UE în această vară vor fi protejați de drepturi ale pasagerilor cuprinzătoare, aplicabile celor care călătoresc cu avionul sau cu trenul, precum și, de acum, cu vaporul, autobuzul și autocarul. Studiile arată însă că două treimi din pasageri nu sunt informați privind drepturile pe care le au. Din acest motiv, Comisia lansează o nouă campanie de informare a numeroaselor persoane care se pregătesc să călătorească în această vară în legătură cu drepturile lor ca pasageri și în legătură cu modul de a le reclama, dacă este necesar.
În cadrul unei noi campanii care va dura doi ani, afișe care nu pot rămâne neobservate vor fi afișate în aeroporturi, porturi, gări și autogări din întreaga Europă, iar broșuri și informații online vor fi disponibile în toate limbile oficiale ale UE. Materialele video și afișele pe tema campaniei pot fi vizualizate la adresa de internet: http://ec.europa.eu/transport/passenger-rights/ro/32-campaign.html
De asemenea, puteţi descărca o aplicație mobilă care explică drepturile pasagerilor pentru toate modurile de transport și indică pe cine trebuie să contactați pentru a depune o reclamație. Aplicaţia este disponibilă pentru patru platforme mobile: Apple iPhone și iPad, Google Android, RIM Blackberry și Microsoft Windows Phone 7, fiind disponibilă în 22 de limbi ale UE. Puteți descărca aplicația smartphone pentru drepturile pasagerilor la adresa de internet:
http://ec.europa.eu/transport/passenger-rights/ro/mobile.html
Principalele drepturi ale pasagerilor pe cursele aeriene se referă la situaţia specială a persoanelor cu handicap şi a persoanelor cu mobilitate redusă, la anularea zborului, la întârzierile prelungite, la bagaje sau la transparenţa preţurilor. De exemplu, dacă zborul dumneavoastră are o întârziere mai mare de cinci ore şi vă hotărâţi să nu vă continuaţi călătoria, aveţi dreptul la rambursarea costului biletului şi la un zbor de retur la punctul de plecare iniţial.
De asemenea, atunci când călătoriţi cu trenul beneficiaţi de şase drepturi fundamentale: facilitarea cumpărării biletului, transportul în siguranţă, dreptul la transport pentru pasagerii cu mobilitate redusă, informaţii privind accesibilitatea pentru pasagerii cu mobilitate redusă, despăgubire în caz de vătămare sau deces şi răspundere pentru bagaje, precum şi protecţie împotriva neîndeplinirii obligaţiilor în materie de răspundere de către companiile feroviare.
Pentru a vă informa cu privire la drepturile concrete de care beneficiaţi atunci când călătoriţi cu avionul, cu trenul, cu autobuzul sau autocarul vă invităm să accesaţi pagina de internet a campaniei, care este disponibilă în toate limbile oficiale ale UE:
http://ec.europa.eu/transport/passenger-rights/ro/index.html