Comisia și Comitetul european pentru servicii digitale salută integrarea „Codului de conduită privind combaterea discursurilor ilegale de incitare la ură din mediul online+” revizuit în cadrul Actului legislativ privind serviciile digitale, care încurajează codurile de conduită voluntare pentru combaterea riscurilor din mediul online.

Codul de conduită+, care se bazează pe Codul de conduită inițial din 2016 privind combaterea discursurilor ilegale de incitare la ură din mediul online, a fost semnat de Dailymotion, Facebook, Instagram, Jeuxvideo.com, LinkedIn, serviciile găzduite de Microsoft pentru consumatori, Snapchat, Rakuten Viber, TikTok, Twitch, X și YouTube.

Codul de conduită+ va consolida modul în care platformele online tratează conținutul pe care legislația UE și cea națională îl definesc drept discurs ilegal de incitare la ură. Codul de conduită integrat va facilita respectarea și aplicarea efectivă a Regulamentului privind serviciile digitale în ceea ce privește riscurile de diseminare a conținutului ilegal în cadrul serviciilor lor.

În urma acestei integrări, platformele online care sunt desemnate în temeiul Regulamentului privind serviciile digitale pot adera la Codul de conduită+ pentru a demonstra că respectă obligația prevăzută de Regulamentul privind serviciile digitale de a atenua riscul de diseminare a conținutului ilegal în cadrul serviciilor lor. Respectarea angajamentelor asumate în temeiul Codului de conduită+ va face parte din auditul independent anual la care sunt supuse aceste platforme în temeiul Actului legislativ privind serviciile digitale și care contribuie la consolidarea transparenței și a responsabilității platformelor.

În mod concret, semnatarii Codului de conduită+ se angajează, printre altele:

  • Să permită unei rețele de „raportori de monitorizare”, care sunt entități non-profit sau publice cu expertiză în ceea ce privește discursurile ilegale de incitare la ură, să monitorizeze periodic modul în care semnatarii revizuiesc anunțurile privind discursurile de incitare la ură: Raportorii de monitorizare pot include entități desemnate drept „indicatori de încredere” în temeiul Actului legislativ privind serviciile digitale.
  • Să depună toate eforturile pentru a revizui cel puțin două treimi din notificările privind discursurile de incitare la ură primite de la raportorii de monitorizare în termen de 24 de ore.
  • Să își asume angajamente bine definite și specifice în materie de transparență în ceea ce privește măsurile de reducere a prevalenței discursurilor de incitare la ură în cadrul serviciilor lor, inclusiv prin instrumente de detectare automată.
  • Să participe la o cooperare structurată între mai multe părți interesate cu experți și organizații ale societății civile care pot semnala tendințele și evoluțiile discursurilor de incitare la ură pe care le observă, contribuind la prevenirea răspândirii valurilor de discursuri de incitare la ură.
  • săsensibilizeze, în cooperare cu organizațiile societății civile, utilizatorii cu privire la discursurile ilegale de incitare la ură și la procedurile de semnalare a conținutului ilegal online.

Ca parte a evaluărilor lor respective ale Codului de conduită+, Comisia și Comitetul european pentru servicii digitale încurajează platformele semnatare să ia în considerare mai multe recomandări atunci când pun în aplicare Codul de conduită+, inclusiv:

  • furnizarea de informații, ca parte a raportării lor, cu privire la rezultatul măsurilor luate, precum și de date suplimentare referitoare la discursurile de incitare la ură de pe platformele lor. Aceasta poate include, de exemplu, rolul sistemelor de recomandare și acoperirea organică și algoritmică a conținutului ilegal înainte de eliminarea acestuia.
  • Prezentarea datelor la nivel de țară, defalcate în funcție de clasificarea internă a discursurilor de incitare la ură (cum ar fi rasa, etnia, religia, identitatea de gen sau orientarea sexuală) și asigurarea unei monitorizări adecvate a contribuțiilor provenite din cooperarea multipartită.

Pașii următori

Comisia și comitetul vor monitoriza și vor evalua îndeplinirea obiectivelor codului de conduită+, precum și a recomandărilor acestora, și vor facilita revizuirea și adaptarea periodică a codului. Acest proces va face parte din monitorizarea continuă a respectării de către platforme a normelor existente.  

Contextul

Libertatea de exprimare este un drept fundamental și o valoare prețuită care – astfel cum este consacrată în legislația privind drepturile omului – nu trebuie exploatată pentru a incita la ură și violență. Discursul ilegal de incitare la ură reprezintă un risc sistemic pentru democrație și drepturile fundamentale și o amenințare la adresa valorilor comune ale respectării demnității umane, libertății, democrației și egalității consacrate la articolul 2 din Tratatul privind Uniunea Europeană. 

Decizia-cadru din 2008 privind combaterea rasismului și a xenofobiei impune statelor membre să incrimineze incitarea publică la violență sau la ură împotriva unui grup de persoane sau a unui membru al unui astfel de grup, pe motive de rasă, culoare, religie, descendență sau origine națională sau etnică. Mai multe state membre au extins definiția discursului de incitare la ură din dreptul penal în temeiul deciziei-cadru pentru a include motive suplimentare, cum ar fi orientarea sexuală, identitatea de gen sau handicapul. Directiva recent adoptată privind combaterea violenței împotriva femeilor și a violenței domestice stabilește că incitarea cibernetică la violență sau la ură pe criterii de gen constituie o infracțiune. Comisia a propus, de asemenea, extinderea listei infracțiunilor incriminate de UE de la articolul 83 din Tratatul privind funcționarea UE la infracțiunile motivate de ură și discursurile de incitare la ură. Acum este rândul statelor membre să acționeze prin obținerea unanimității.

Toate comportamentele definite ca discursuri de incitare la ură, atât în legislația națională de transpunere a deciziei-cadru, cât și în orice alte dispoziții ale legislației naționale, și care au loc online, constituie discursuri de incitare la ură în sensul codului. Este prerogativa instanțelor naționale și a altor autorități judiciare sau administrative relevante să emită ordine de a acționa împotriva discursurilor ilegale de incitare la ură, pe baza legislației UE sau a legislației naționale aplicabile. În temeiul Regulamentului privind serviciile digitale, platformele online au obligația de a informa autoritatea relevantă cu privire la efectul dat unui astfel de ordin, fără întârzieri nejustificate.

Deși rămân instrumente voluntare, codurile de conduită din cadrul Actului legislativ privind serviciile digitale pot juca un rol important în sistemul mai larg de asigurare a respectării legii. Cu toate acestea, participarea la un anumit cod de conduită și punerea în aplicare a acestuia nu presupun, în sine, conformitatea cu Actul legislativ privind serviciile digitale și nu aduc atingere evaluării Comisiei de la caz la caz.

Pentru mai multe informații

Codul de conduită privind combaterea discursurilor ilegale de incitare la ură în mediul online +

Platforme online foarte mari și motoare de căutare online foarte mari

Cadrul de asigurare a respectării legislației în temeiul Actului legislativ privind serviciile digitale

*Această pagină a fost tradusă prin traducere automată. Comisia Europeană nu își asumă nicio responsabilitate în ceea ce privește calitatea și acuratețea acestei traduceri.

Pin It on Pinterest

Share This