Apelul național de proiecte Erasmus+ pentru 2024, dar și apelul la nivel european cu procedurile Comisiei Europene, alături de ghidul oficial al acestui program de mobilitate pentru anul viitor au fost publicate recent pe platforma erasmusplus.ro. Termenul limită principal pentru depunerea cererilor de finanțare de către școlile și universitățile din țară este 20 februarie 2024, potrivit apelului național.
Aceste documente stabilesc calendarele (termenii limită pentru anul respectiv) și pașii prin care o școală, un liceu sau o universitate pot depune candidaturi și se pot înscrie în proiecte de mobilitate cu profesorii și elevii, respectiv studenții.
În ele sunt prevăzute condițiile pentru parteneriate între unitățile de învățământ, durata parteneriatelor, sumele alocate plecărilor din țară, dar și detalii despre fiecare din domeniile eligibile: “Tineret”, “Sport”, “Educație școlară”, “Universitar”, “Formare profesională (VET) și Educația Adulților”, potrivit informațiilor din apelul național de proiecte.
Pentru ca o organizație sau instituție de învățământ să aplice pentru un proiect Erasmus+, fie în calitate de coordonator, fie în calitate doar de participant, ea trebuie să obțină un cod OID (Organisation ID) pe care îl folosește la identificarea pe rețeaua participanților, unde se regăsesc detalii despre ea, istoricul și o descriere, pentru găsirea de parteneri în viitoare proiecte.
“Școlile și alte organizații active în învățământul școlar pot solicita finanțare în două moduri:
Proiecte pe termen scurt pentru mobilitatea elevilor și a personalului – aceste proiecte oferă solicitanților posibilitatea de a organiza diverse activități de mobilitate pe o perioadă de șase până la optsprezece luni. Proiectele pe termen scurt reprezintă cea mai bună alegere pentru organizațiile care solicită un grant Erasmus+ pentru prima dată sau pentru cele care doresc să organizeze doar un număr limitat de activități.
Proiecte acreditate pentru mobilitatea elevilor și a personalului – aceste proiecte sunt disponibile numai organizațiilor care dețin o acreditare Erasmus în domeniul învățământului școlar. Această componentă specifică de finanțare permite organizațiilor acreditate să beneficieze în mod regulat de finanțare pentru activitățile de mobilitate care contribuie la punerea în aplicare treptată a planului lor Erasmus. Acreditările Erasmus sunt disponibile tuturor organizațiilor care doresc să organizeze activități de mobilitate în mod regulat. Experiența anterioară în cadrul programului nu este necesară pentru depunerea cererii”, scrie în ghidul pentru 2024, la paginile 115-134 care vizează învățământul preuniversitar.
Ce înseamnă o mobilitate pentru școli
“Activitățile de mobilitate din cadrul unui proiect de mobilitate pot fi de ieșire sau de intrare. Cele mai multe tipuri de activități disponibile sunt activități de mobilitate de ieșire. Aceasta înseamnă că organizația solicitantă va acționa ca organizație de trimitere: va selecta participanții și îi va trimite către o organizație-gazdă din străinătate. Utilizarea acestor oportunități pentru a organiza schimburi bidirecționale sau activități comune cu una sau mai multe școli partenere este puternic încurajată. În acest caz, fiecare școală participantă ar trebui să solicite finanțare Erasmus+ sau poate adera la un consorțiu existent.
Pentru a facilita procesul de găsire a partenerilor, Erasmus+ oferă instrumente pentru găsirea de parteneri în străinătate pe Platforma europeană pentru educația școlară. În plus, există tipuri speciale de activități de intrare care permit organizațiilor solicitante să invite în cadrul organizației experți sau cadre didactice în curs de formare. Scopul activităților de intrare nu este de a crea schimburi bidirecționale, ci mai degrabă de a aduce persoane care pot contribui la dezvoltarea și internaționalizarea organizației solicitante”, se explică în ghidul pentru 2024.
Un proiect Erasmus+ desfășurat de școli trebuie să aibă în vedere cele 5 “dimensiuni orizontale” promovate în program: Incluziune și diversitate, Practici responsabile și durabile din punct de vedere al mediului, Transformarea digitală în educație și formare, Participarea la viața democratică și Dezvoltarea competențelor-cheie
Pentru mai multe detalii apăsați aici !


