În timpul președinției mele, Comisia va negocia un acord comercial cu Statele Unite ale Americii care să fie rezonabil și echilibrat, în spiritul avantajelor reciproce și al transparenței.

Este anacronic ca, în secolul al XXI-lea, europenii și americanii să impună în continuare taxe vamale pentru produsele celeilalte părți. Acestea ar trebui să fie eliminate rapid și integral. Consider, de asemenea, că putem face un pas mare înainte prin recunoașterea reciprocă a standardelor privind produsele sau prin întreprinderea de măsuri în vederea creării unor standarde transatlantice, a declarat Jean – Claude Juncker, Președintele Comisiei Europene.

Parteneriatul Transatlantic de Comerț și Investiții (TTIP) are 24 de capitole, grupate în trei părți:

Partea întâi: Accesul la piețe

Această primă parte a TTIP poate funcționa în mod similar altor acorduri comerciale ale UE. Rolul ei este să ajute societățile din UE – indiferent de dimensiune și de obiectul activității lor comerciale – să-și faciliteze accesul la o piață externă din afara Europei. În urma încheierii TTIP, firmele europene ar putea: să exporte mai mult în SUA și să câștige contracte publice; să importe mai multe bunuri și servicii de care au nevoie pentru produsele lor finale; să stabilească mai ușor dacă un produs este „Made in Europe” (sau în SUA) și să facă mai ușor investiții în SUA.

Partea a doua: Cooperarea în materie de reglementare

În această parte va fi atins un nou aspect pentru un acord comercial al UE. Scopul acestui acord este ca autoritățile de reglementare din Europa și SUA să colaboreze mult mai strâns decât în prezent. Acest lucru este necesar deoarece, pentru a exporta în SUA, firmele din UE trebuie să respecte normele SUA privind standardele. Chiar dacă adesea aceste norme asigură același nivel de siguranță sau calitate, ele diferă în ceea ce privește: detaliile tehnice și procedurile proprii de verificare a normelor cerute. Acest lucru poate fi costisitor, în special pentru firmele mai mici. Colaborarea în domeniul reglementărilor ar putea reduce aceste costuri, respectându se însă nivelurile ridicate de protecție a oamenilor și a mediului care există în UE.

Partea a treia: Reguli

În această parte, se dorește instituirea de noi reguli care să ajute toate firmele din UE să beneficieze pe deplin de TTIP, mai ales firmele mai mici; să aibă acces la energie și la materiile prime de care au nevoie; să-și protejeze proprietatea intelectuală – cercetarea și ideile aflate la baza noilor produse; să investească cu încredere, știind că se bucură de o anumită protecție în caz de probleme; să economisească timp și bani în cazul documentelor vamale. De asemenea, prin aceste reguli se vor institui: măsuri care să plaseze dezvoltarea durabilă în centrul TTIP; un sistem formal prin care societatea civilă să poată controla dacă ne respectăm angajamentele, precum și un mecanism de soluționare în UE și SUA a diferențelor dintre guverne, în care ele să aibă încredere.

Referitor la implementarea Acordului TTIP, Președinte Comisiei Europene a mai declarat următoarele: „voi fi totodată foarte clar cu privire la faptul că nu voi sacrifica pe altarul liberului schimb standardele sociale, în materie de siguranță, de sănătate și de protecție a datelor ale Europei și nici diversitatea noastră culturală. În special, pentru mine, în calitate de președinte al Comisiei, siguranța alimentelor pe care le consumăm și protecția datelor cu caracter personal ale europenilor vor fi aspecte care nu vor fi negociabile. De asemenea, nu voi accepta ca jurisdicția instanțelor din statele membre ale UE să fie limitată de regimuri speciale pentru litigiile dintre investitori. Statul de drept și principiul egalității în fața legii trebuie să se aplice și în acest context. Voi insista ca în toate etapele negocierilor să existe o transparență sporită față de cetățeni și de Parlamentul European, care, în temeiul tratatelor UE, va avea ultimul cuvânt cu privire la încheierea acordului”.

Informații suplimentare privind Acordul de liber schimb al UE cu SUA se găsesc accesând link-urile
http://www.juridice.ro/wp-content/uploads/2014/12/pg_ro.pdf si http://trade.ec.europa.eu/doclib/docs/2015/september/tradoc_153782.pdf

Pin It on Pinterest

Share This