În data de 31 martie 2018 a intrat în vigoare reglementarea Uniunii Europene prin care constructorii de autoturismele și vehiculele de transport ușoare noi trebuie să aibă instalat sistemul “eCall”

, care va iniția automat apeluri de urgență în caz de accident rutier grav. Astfel, devine obligatorie montarea acestor dispozitive pe vehicule care subt proiectate şi fabricate pentru transportul de persoane, care au cel mult opt locuri pe scaune, în afara scaunului conducătorului, dar şi pe cele proiectate şi fabricate pentru transportul de mărfuri, a căror masă maximă care nu depășește 3,5 tone.

Conform estimărilor, noul sistem va reduce timpul de reacție al serviciilor de intervenție cu 50% în afara localităților și cu până la 60% în zonele urbane, astfel vor putea fi salvate sute de vieți în fiecare an.

În caz de accident, “eCall” va contacta automat numărul unic de urgență 112 și va comunica locul unde se află autovehiculul către serviciile de intervenție, prin intermediul sistemului european de navigare prin satelit Galileo. Automobilele prevăzute cu acest sistem vor alerta astfel cel mai apropiat centru de intervenție de urgenta, oriunde în UE, transmițând locul exact în care s-a produs accidentul, chiar dacă pasagerii nu pot vorbi. Dispozitivul poate fi acționat şi manual, prin apăsarea unui buton, în cazul în care sunteți la volan şi sunteți martorii unui accident.

 

Context

Sistemul eCall reprezintă concretizarea legislației adoptate de UE în 2015, în urma unei inițiative a Comisiei Europene. Soluțiile oferite de producătorii auto au fost testate în cadrul Centrului Comun de Cercetare (JRC), Comisia publicând, la începutul acestui an, orientări pentru centrele de omologare.

Conform estimărilor statistice prezentate de Comisia europeană, în anul 2016, 25.500 de persoane și-au pierdut viața în accidente rutiere pe teritoriul UE, iar alte 135.000 de persoane au suferit răni grave, numărul fiind într-o ușoară scădere față de alți ani anteriori (cu 600 mai puține decât în 2015 și cu 6 000 mai puține decât în 2010). Deși acest ritm pare încurajator, el este insuficient, Uniunea Europeană dorind să-și îndeplinească obiectivul de a reduce la jumătate numărul de decese cauzate de accidente rutiere între 2010 și 2020.

În acest sens, pentru a salva în continuare vieți și pentru a continua evoluția către o Europă care oferă protecție, Comisia lucrează la o serie de noi inițiative privind siguranța rutieră, care vor fi prezentate pe parcursul anului 2018.

 

Orientările pentru centrele de omologare sunt disponibile la link-ul: https://www.gsa.europa.eu/newsroom/news/gsa-publishes-ecall-guidelines-facilitate-gnss-compatibility-tests.

 

Activitatea Comisiei privind siguranța rutieră și statisticile privind siguranța rutieră în UE sunt disponibile la link-ul: https://ec.europa.eu/transport/road_safety/home_ro.

Pin It on Pinterest

Share This