Reprezentanța Comisiei Europene în România a lansat, în data de 24 noiembrie 2015, “Monitorul Educației și Formării”, ediția 2015, în prezența domnului Adrian Curaj, ministrul educației și cercetării științifice, și dnei Ligia Deca, consilier de stat în cadrul Administrației Prezidențiale.

“Există o legatură directă între calitatea educației dintr-un stat membru și nivelul lui de dezvoltare economică. Dacă ne uităm la România, vom vedea că are cea mai mare creștere economică din Uniunea Europeană. Provocarea este de a traduce această creștere economică într-o creștere a nivelului de trai al cetățenilor. Asta pentru că România a dezvoltat un model de competitivitate bazat pe costul mic al forței de muncă, pe salarii mici. Ori, oamenii își doresc să câștige mai bine, de aceea este nevoie de un nou model de creștere economică, bazat pe domenii cu valoare adăugată mare, astfel încât salariile să poată crește, fără a se pierde competitivitatea”, a declarat dna Angela Filote, șeful Reprezentanței Comisiei Europene în România, la eveniment.

Raportul pentru România

Potrivit datelor din raport, rata de finalizare a studiilor universitare este în continuă creștere în ultimii patru ani, ea ajungând la 25% în 2014 și aflându-se pe drumul cel bun în ce privește îndeplinirea obiectivului național stabilit în cadrul Strategiei Europa 2020 (26,7%). De asemenea, procentul de participare a profesorilor la cursuri de formare profesională este aproape sau chiar peste media europeană pe ansamblu (83,3% vs 84,6%), în ce privește cursurile în medii multiculturale (18,2% vs 13,2%) sau competențele TIC de predare (60,5% vs 51%).

Raportul arată însă că rata abandonului școlar este peste media europeană (18.1% față de 11.1%), că participarea la procesul de învățare pe parcursul vieții este mult sub această medie (1.5% comparativ cu 10.7%), iar procentul de populație cu studii universitare (25%) plasează România pe penultimul loc pe plan european (la o medie europeană de 37.9%). Procentele de elevi cu vârsta de 15 ani cu competențe reduse în domeniul citirii (37,3%), matematicii (40,8%) și al altor discipline științifice (37,3%) sunt aproximativ dublul celor medii înregistrate pe plan european (17,8, 22,1 și, respectiv, 16,6%). Iar bugetul alocat educației, ca procent din PIB, este cel mai scăzut din întreaga Uniune Europeană (2,8% față de media UE de 5%).

În raport se subliniază și faptul că disponibilitatea și accesul la servicii de educație și de îngrijire a copiilor sunt limitate, mai ales în zonele rurale și în ceea ce privește comunitatea roma.

Context

Monitorul Educației și Formării 2015 (MEF) este la cea de a patra ediție, reflectand evoluția sistemelor europene de educație și formare, prin analizarea unei game largi de date. El măsoară progresele realizate de Europa în îndeplinirea obiectivului principal al Strategiei Europa 2020 în domeniul educației, care face parte din cadrul mai amplu al strategiei pentru creștere și locuri de muncă în UE.

Studiul cuprinde o comparație între țări, douăzeci și opt de rapoarte de țară aprofundate, precum și o pagină web cu date și informații suplimentare.
Sursa:
http://ec.europa.eu/romania/news/24112015_lansare_monitor_educatie_formare_ro.htm 

Pin It on Pinterest

Share This