Din momentul aderării la Uniunea Europeană, în 2007, consumatorii români au câştigat drepturi garantate în toate statele membre UE. Însă, crearea unui cadru legislativ este doar primul pas. Pentru a beneficia de drepturile pe care le au, consumatorii trebuie să le cunoască, să ştie unde pot găsi mai multe informaţii, şi cine îi poate sprijini atunci când întâmpină o problemă. În acest sens, în perioada iunie 2012 – mai 2013 s-a desfăşurat, din iniţiativa Comisiei Europene, o campanie care i-a informat pe consumatorii români despre drepturile lor, precum:

 

  • dreptul de a returna un produs comandat online în termen de 10 zile de la livrarea acestuia, şi de a-şi primi banii înapoi
  • dreptul la reparaţia sau înlocuirea unui produs cumpărat recent, dacă acesta nu funcţionează cum ar trebui
  • dreptul de a solicita compensaţie atunci când pachetul de vacanţă achiziţionat nu corespunde cu ceea ce s-a promis în broşură şi cu serviciile plătite.

Informaţii detaliate privind drepturile de care benefiaţi atunci când cumpăraţi produse sau servicii sau modalitatea de a depune o plângere sunt disponibile pe site-ul campaniei, la adresa: http://consumatoreuropean.ro/. De asemenea, de pe acest site se poate descărca o aplicație pentru smartphone-uri – Drepturile Consumatorilor în UE, care oferă sfaturi privind modul în care trebuie să acționaţi atunci când întâmpinaţi o problemă cu un produs, un serviciu sau cu un comerciant, și vă oferă în același timp ocazia de a afla mai multe despre drepturile dumneavoastră, pe loc, chiar de pe mobil. Aplicația este gratuită și este disponibilă pentru sistemele de operare iOS și Android. Aplicaţia este disponibilă la adresa:

http://consumatoreuropean.ro/news/drepturile-consumatorilor-in-buzunarul-tau-cu-noua-aplicatie-pentru-smartphone-uri/

 

Informaţii detaliate despre drepturile consumatorului european sunt disponibile inclusiv pe pagina de internet a Comisiei Europene, la adresa http://europa.eu/eu-life/consumer-rights/index_ro.htm. De asemenea, pentru reducerea lacunelor din educația consumatorilor adolescenți, Comisia a creat un site internet interactiv pentru profesori — Clasa consumatorului: http://www.consumerclassroom.eu/.

Ca parte integrantă a Anului european al cetățenilor, la nivelul UE va fi lansată o nouă campanie privind drepturile consumatorilor, care vizează atât consumatorii, cât și întreprinderile. În plus, Comisia va efectua un studiu privind garanțiile existente pe anumite piețe de consum pentru a verifica dacă legislația UE este pusă în aplicare în mod coerent în întreaga UE.

 

Comisia Europeană a publicat în 22 iulie 2013 o nouă ediţie a tabloului de bord al consumatorilor. Datele statistice privitoare la România indică faptul că procentul consumatorilor care se simt protejaţi de măsurile existente a crescut de la 31% în 2008 la 45% în prezent, deşi este inferior procentului mediu înregistrat la nivelul UE (55 %). De asemenea, doar 15% din consumatorii români au declarat că au întâmpinat probleme atunci când au cumpărat sau utilizat produse sau servicii, în comparaţie cu media europeană de 26%.

În plus, percepția publică cu privire la mecanismele de recurs s-a îmbunătăţit în mod constant între 2008 și 2012. Procentele de consumatori din România, care consideră că este ușoară soluționarea unui diferend cu vânzătorii / furnizorii, prin intermediul instanțelor sau pe cale alternativă au crescut cu aproximativ 25 puncte procentuale între 2008 și 2012.

Având în vedere că cheltuielile nete pentru consum ale gospodăriilor reprezintă 56% din PIB-ul Uniunii Europene, îmbunătățirea condițiilor pentru consumatori poate contribui în mod semnificativ la stimularea creșterii economice. Piețele în care consumatorii sunt confuzi, înșelați, au dificultăți în a-și schimba furnizorii sau au puține opțiuni vor fi mai puțin competitive și vor funcționa mai curând în detrimentul consumatorilor, afectând eficiența economiei în ansamblu.

Tabloului de bord al consumatorilor este un raport periodic care urmărește integrarea pieței cu amănuntul internă a UE din perspectiva consumatorilor și monitorizează calitatea mediului de consum la nivel național. Datele din acest raport sunt utilizate pentru a identifica acele părți ale pieței unice care nu funcționează adecvat pentru consumatori. Tabloul de bord integral poate fi consultat la adresa de internet:
http://ec.europa.eu/consumers/consumer_research/editions/cms9_en.htm

Pin It on Pinterest

Share This