ed logoadr logoue logo frontregio logo front

 

Ghidurile Solicitantului aferente submăsurilor 4.1a, 4.2, 4.2a, 6.2 și 6.4 din PNDR - publicate spre consultare

 

Agenţia pentru Finanţarea Investiţiilor Rurale (AFIR) a publicat pe pagina oficială de internet a instituției (www.afir.info) versiunile consultative ale Ghidurilor Solicitantului pentru:

• Submăsura 4.1a - Investiții în exploatații pomicole
• Submăsura 4.2a - Investiții în procesarea/ marketingul produselor din sectorul pomicol
• Submăsura 4.2 - Investiții în procesarea/ marketingul produselor agricole
• Submăsura 6.2 - Sprijin pentru înființarea de activități neagricole în zone rurale
• Submăsura 6.4 - Investiții în crearea și dezvoltarea de activități neagricole

Potențialii solicitanți vor putea formula si transmite propuneri și observații la următoarea adresă de e-mail: consultare@afir.info

 

Ghidurile au fost realizate de către Agenția pentru Finanțarea Investițiilor Rurale (AFIR) în colaborare cu Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale (MADR) plecând de la consultările cu Grupurile de Lucru din cadrul Comitetului de Monitorizare al PNDR și în baza versiunii PNDR 2020 aprobată de către Comisia Europene.

 

Versiunile consultative ale Ghidurilor Solicitantului pentru:

Submăsura 4.1a - Investiții în exploatații pomicole
http://portal.afir.info/Uploads/GHIDUL%20Solicitantului/PNDR2020/M4.1a/GS_sM4.1a_consultare_publica_25052105.doc


Submăsura 4.2a - Investiții în procesarea/ marketingul produselor din sectorul pomicol
http://portal.afir.info/Uploads/GHIDUL%20Solicitantului/PNDR2020/M4.2a/GS_sM4.2a_consultare_publica_26052105.doc


Submăsura 4.2 - Investiții în procesarea/ marketingul produselor agricole
http://portal.afir.info/Uploads/GHIDUL%20Solicitantului/PNDR2020/M4.2/GS_sM4.2_consultare_publica_26052105.doc


Submăsura 6.2 - Sprijin pentru înființarea de activități neagricole în zone rurale
http://portal.afir.info/Uploads/GHIDUL%20Solicitantului/PNDR2020/M6.2/GS_SM6%202_consultare_publica26052015.doc


Submăsura 6.4 - Investiții în crearea și dezvoltarea de activități neagricole
http://portal.afir.info/Uploads/GHIDUL%20Solicitantului/PNDR2020/M6.4/GS_SM6.4_consultare_publica25052015.doc


Menționăm faptul că în curând vor fi publicate și Ghidurile Solicitantului, în variantă consultativă, pentru următoarele submăsuri:

Submăsura 9a - Înființarea grupurilor de producători în sectorul pomicol,
Submăsura 4.3 - Investiții pentru dezvoltarea, modernizarea sau adaptarea infrastructurii agricole şi silvice,
Submăsura 7.2 - Investiţii în crearea și modernizarea infrastructurii de bază la scară mică,
Submăsura 7.6 - Investiţii asociate cu protejarea patrimoniului cultural.

Pentru informații suplimentare consultați pagina oficială a AFIR: www.afir.info sau contactați Agenția pentru Finanțarea Investițiilor Rurale (AFIR) – Direcția Relaţii Publice, la tel. 031 860.11.00 sau e-mail relatii.publice@afir.info.


Context

În 26 mai 2015, Comisia Europeana a transmis Romaniei decizia oficială de aprobare a Programului Național de Dezvoltare Rurală 2014 - 2020. Țara noastră are alocată prin PNDR 2014 — 2020 o sumă totală de 9,363 miliarde de euro, din care 8,015 miliarde de euro reprezintă fondurile europene atribuite țării noastre, iar 1,347 miliarde de euro reprezintă contribuția națională.

Noul Program destinat dezvoltării agriculturii cuprinde 15 măsuri de finanțare, iar creșterea productivității agroalimentare și integrarea producției naționale în lanțuri alimentare reprezintă cele două obiective majore urmărite în noul PNDR.

 


Detalii privind Submăsura 4.1a

Finanțarea nerambursabilă pentru Submăsura 4.1a - Investiții în exploatații pomicole este de 50% (30% pentru fermele de peste 500.000 SO) cu majorări, fiind disponibile fonduri totale de 282.344.256 euro. Sprijinul financiar se va concentra pe dotarea cu utilaje și echipamente a exploatațiilor pomicole, înființarea și reconversia plantațiilor pomicole dar și creșterea suprafețelor ocupate de pepinierele pomicole.

Categoriile de beneficiari care pot primi finanțare prin intermediul Submăsurii 4.1a - Investiții în exploatații pomicole sunt reprezentate de fermieri – cu excepția persoanelor fizice neautorizate și de formele asociative care activează în sectorul pomicol – grupuri de producători și cooperative – cu condiția ca investițiile realizate sa deservească interesele propriilor membri.

În cadrul Submăsurii 4.1a - Investiții în exploatații pomicole, fondurile nerambursabile (sprijinul public) se acordă diferențiat, în funcție de tipul de fermă și de investiție.

Ferme mici și forme asociative – maxim 50% din totalul cheltuielilor eligibile pentru investiții:
a. care presupun achiziții simple, fără a depăși: 100.000 euro (ferme mici) sau 350.000 euro (forme asociative);
b. în activitatea de producție – utilaje, înființare și reconversie, fără a depăși: 300.000 euro (ferme mici) sau 750.000 euro (forme asociative);
c. care acoperă tot lanțul alimentar, fără a depăși: 450.000 euro (ferme mici) sau 1.050.000 euro (forme asociative)


Ferme medii – maxim 50% din totalul cheltuielilor eligibile, fără a depăși:
a. 200.000 euro – pentru proiectele care prevăd achiziții simple;
b. 600.000 euro – pentru investițiile în activitatea de producție (utilaje, înființare și reconversie);
c. 900.000 euro – pentru investițiile care acoperă tot lanțul alimentar;

Ferme mari – maxim 50% din totalul cheltuielilor eligibile, fără a depăși:
a. 250.000 euro – pentru proiectele care prevăd achiziții simple;
b. 750.000 euro – pentru investițiile în activitatea de producție (utilaje, înființare și reconversie);
c. 1.050.000 euro – pentru investițiile care acoperă tot lanțul alimentar;

Obținere material de înmulțire și material de plantare fructifer – maxim 50% din totalul cheltuielilor eligibile, fără a depăși 600.000 euro – pentru investițiile în activitatea de producție (utilaje, înființare și reconversie).

Pentru toate aceste categorii există posibilitatea de majorare/intensificare a sprijinului cu 20 de puncte procentuale, dacă se îndeplinesc anumite condiții prevăzute în Ghidurile Consultative.

 


Detalii privind Submăsura 6.2

Beneficiarii eligibili în cadrul Submăsurii 6.2 - Sprijin pentru înființarea de activități neagricole în zone rurale pot fi fermieri sau membrii unei gospodării agricole din spațiul rural, care își diversifică activitatea prin înființarea unei activități nonagricole pentru prima dată.

De asemenea, eligibile pentru a primi finanțare sunt și microîntreprinderile și întreprinderile mici din spațiul rural, care își propun activități neagricole. Acestea pot fi înființate în anul depunerii Cererii de Finanțare, de tipul start-up sau existente care activează exclusiv în domeniul agricol și care vor desfășura activități neagricole, pe care nu le-am mai efectuat anterior.

Pentru Submăsura 6.2 - Sprijin pentru înființarea de activități neagricole în zone rurale, fondurile nerambursabile (sprijinul public) se acordă pe o perioadă de 5 ani și este în valoare de:
a. 70.000 euro/ proiect în cazul activităților productive, servicii medicale, sanitar-veterinare, servicii agroturistice de cazare, servicii turistice de agrement și alimentație publică;
b. 50.000 euro/ proiect în cazul altor activități;

Sprijinul se acordă sub formă de primă în 2 tranșe, astfel:
a. prima tranșa de 70% din cuantumul sprijinului, la primirea Deciziei de Finanțare;
b. a doua tranșă de 30% din cuantumul sprijinului, în maxim 3 ani de la primirea Deciziei de Finanțare. A doua tranșă se acordă doar dacă se constată că a fost implementat corect Planul de Afaceri până la acel moment.

Submăsura 6.2 - Sprijin pentru înființarea de activități neagricole în zone rurale beneficiază de o finanțare nerambursabilă de 100 % și o alocare de 117.772.552 euro pentru întreaga perioadă de programare 2014-2020. Sprijinul va fi acordat pe o perioadă de maxim 5 ani, sub formă de sumă forfetară, pentru finanțarea de noi activități nonagricole în mediul rural pe baza unui Plan de Afaceri. Această formă de sprijin va susține diversificarea activităților în mediul rural către noi activități neagricole în cadrul gospodăriilor agricole și, implicit, obținerea de venituri alternative pentru populația rurală și scăderea dependenței de sectorul agricol.

 

Detalii privind Submăsura 6.4

Cei care pot obține finanțare în cadrul Submăsurii 6.4 sunt microîntreprinderile și întreprinderile mici din spațiul rural, microîntreprinderile și întreprinderile mici nou înființate din spațiul rural, care fac dovada cofinanțării și fermierii sau membrii unor gospodării agricole care își diversifică activitatea de bază agricolă prin dezvoltarea unei activități neagricole în cadrul întreprinderii deja existente, încadrabile în categoria microîntreprinderi și întreprinderi mici.

Pentru beneficiarii care vor primi fonduri nerambursabile (sprijin public) în cadrul Submăsurii 6.4 - Investiții în crearea și dezvoltarea de activități neagricole, valoarea acestuia este de 90% din totalul cheltuielilor eligibile și nu va depăși 200.000 euro/ beneficiar pe 3 ani fiscali conform Regulamentului U.E. 1407/ 2013 privind sprijinul de minimis.

În cadrul Submăsurii 6.4 - Investiții în crearea și dezvoltarea de activități neagricole, finanțarea nerambursabilă poate ajunge la 90%, suma disponibilă pentru întregul PNDR 2020 fiind de 176.536.538 euro. Sprijinul acordat prin intermediul acestei submăsuri va stimula mediul de afaceri rural, contribuind la creșterea numărului de activități non-agricole, precum și la dezvoltarea activităților non-agricole existente, crearea de locuri de muncă, creșterea veniturilor populației rurale și diminuarea diferențelor/discrepanțelor dintre rural și urban.

 

Sprijin pentru investițiile în energia regenerabilă

 

Comisia Europeană a lansat în 26 mai 2015 Platforma de specializare inteligentă în energie. Platforma va ajuta regiunile să-și împărtășească experiența rezultată în urma investițiilor în energia regenerabilă, în special în tehnologiile inovatoare de reducere a amprentei de carbon.

Cu ocazia lansării platformei, comisarul european pentru politică regională, Corina Crețu a declarat: "În perioada 2014 - 2020, mai mult de 38 de miliarde de euro din fondurile politicii de coeziune vor fi investite în realizarea Uniunii Energetice și pentru favorizarea tranziției către o economie cu emisii scăzute de carbon. Această sumă reprezintă dublul investițiilor realizate în perioada anterioară. Finanțarea politicii de coeziune oferă multe oportunități, însă ridică provocări importante regiunilor în ceea ce privește implementarea proiectelor co-finanțate de UE în domeniul energiei. Acesta este motivul pentru care salut noua platformă, care va reuni cunoștințele comune în domeniul energiei regenerabile și va ajuta regiunile să utilizeze eficient fondurile disponibile pentru soluții inovatoare."

Noua platformă pentru energie va oferi informații, cunoștințe și expertiză în proiectele energetice, în conformitate cu nevoile factorilor de decizie, a autorităților și părților interesate responsabile de energie și de cercetare.

 Informații detaliate despre această platformă sunt disponibile la adresa de internet:


http://s3platform.jrc.ec.europa.eu/s3p-energy

 

 

Ce presupune specializarea inteligentă?

Noul proiect se bazează pe o platformă de specializare inteligentă realizată în cooperare de Comisia Europeană și Centrul Comun de Cercetare. 172 de regiuni sau state membre din întreaga Europă participă la această platformă, printre care se află și Regiunea Centru. Multe dintre acestea (peste 100) au ales energia ca domeniu de specializare inteligentă.

Specializarea inteligentă este o abordare inovatoare, dezvoltată de Comisia Europeană pentru a stimula creșterea economică și prosperitatea la nivel regional. Aceasta încurajează utilizarea eficientă și orientată a investițiilor publice în cercetare-inovare pentru a crea avantaje competitive și a permite regiunilor să se specializeze în domenii considerate a fi punctele lor forte.

 Strategie de specializare inteligentă a Regiunii Centru poate fi consultată la adresa de internet:


http://www.adrcentru.ro/Lista.aspx?t=StrategiaSpecializareInteligenta

 

Inițiativele în domeniul predării și învățării limbilor sunt premiate anual de Comisia Europeană!

 

Certificatul Lingvistic European este un premiu care încurajează inițiativa în domeniul predării și învățării limbilor, prin recompensarea tehnicilor inovatoare de predare, difuzarea informațiilor privind existența acestora și promovarea bunelor practici în acest domeniu. Premiul se adresează tuturor tipurilor de educație și formare, indiferent de vârsta celor care învață sau predau și de metodele utilizate, obiectivul său principal fiind stimularea învățării în contexte și cu instrumente creative și susținerea noului în această zonă educațională.

Certificatul urmărește să ridice standardele lingvistice în toată Europa prin sprijinirea, la nivel local și național, a proiectelor care promovează dezvoltarea competențelor de comunicare în limbi diferite de limba maternă.

Premiul se acordă anual celor mai bune proiecte lingvistice sau cu componentă lingvistică elaborate în fiecare dintre țările participante. Procedura de decernare este coordonată de Comisia Europeană, însă este administrată de statele membre, ale căror jurii naționale decid asupra criteriilor de selecție detaliate.


Certificatul lingvistic european în România

 În România, această acţiune este implementată de Agenţia Naţională pentru Programe Comunitare în Domeniul Educaţiei și Formării Profesionale, începând cu anul 2002. În perioada 2001 – 2014, distincţia a fost acordată unui număr de peste 100 de proiecte lingvistice, implementate de instituţii private și de stat, pe întreg teritoriul ţării. 

 

Certificatul lingvistic european – Ediţia 2015

Priorităţile avute în vedere la evaluarea candidaturilor sunt următoarele:

1. Educaţie lingvistică pentru incluziune socială
Prin dezvoltarea competenţelor de comunicare în mai multe limbi, persoane de vârste diferite şi care provin din medii diferite sunt încurajate să se implice în activităţi care îi solicită social să înveţe limbi străine. Astfel de sprijin poate fi acordat imigranţilor, persoanelor care provin din medii defavorizate sau persoanelor cu dizabilităţi, pentru a menţiona doar câteva.

2. Educaţie lingvistică și sport
Sunt multe proiecte care urmăresc să motiveze tinerii și adulţii să înveţe limbi străine și se familiarizeze cu alte culturi prin pasiunea lor pentru sport, ceea ce înseamnă că sportul poate transforma achiziţia noţiunilor lingvistice într-o activitate mai interesantă și mai atractivă.

Există, de exemplu, o legătură clară între schimburile de tineri în domeniul sportului și necesitatea lor de a se înţelege. Acest lucru se poate extinde către grupuri de diferite vârste, prin combinarea sportului cu practicile eficiente de promovare a educaţiei lingvistice și a dialogului intercultural, mai ales în contexte nonformale.

Obiectivul nu este în mod obligatoriu acela de a învăţa perfect limba, ci mai degrabă de a reduce barierele care apar în calea învăţării limbilor străine și de a învăţa într-un mod ludic, dar constructiv.

Candidatura se poate depune în perioada 1 mai – 30 iunie. În 18 septembrie va avea loc festivitatea de premiere. Aceasta se va desfășura la Bucureşti, la sediul Reprezentanţei Comisiei Europene.

 

Pentru mai multe detalii privind Certificatul lingvistic european, politicile lingvistice ale UE şi baza de proiecte premiate la nivel european (peste 2000 de proiecte), accesaţi:

http://ec.europa.eu/languages/policy/strategic-framework/languagelabel_en.htm

http://ec.europa.eu/education/language/label/index.cfm

 

Pentru mai multe detalii privind Certificatul lingvistic european în România și proiectele câștigătoare, accesaţi:

http://www.llp-ro.ro/llp.php?id=29&d=55

http://www.llp-ro.ro/llp.php?id=48&d=55&menu=29


Persoană de contact:

Ileana Racoviceanu
E-mail: ileana.racoviceanu@anpcdefp.ro
Tel: 021 - 2010717

Comisia Europeană adresează României patru recomandări specifice

 

Recomandările specifice adresate României, publicate miercuri 13 mai 2015, se referă la patru sectoare: stabilitate macroeconomică, bugetar, social și guvernanță corporativă.

Comisia Europeană recomandă României să ia toate măsurile necesare pentru finalizarea programului de asistență financiară. În octombrie 2013, s-a convenit oficial asupra unui program de asistență financiară preventivă pentru România. Astfel, UE și FMI vor pune la dispoziția României câte 2 miliarde de euro, până la sfârșitul lunii septembrie 2015. Această asistență este condiționată de implementarea unor politici economice comprehensive.

De asemenea, Comisia Europeană recomandă României să limiteze la maximum 0,25% din PIB abaterea de la obiectivul fiscal pe termen mediu în 2015. Guvernul preconizează că obiectivul pe termen mediu – un deficit structural de 1,0 %. În Programul său de convergență pe 2015, Guvernul a intenționat ca în 2015 să mențină deficitul global la 1,5 % din PIB, adică o abatere de 0,5% din PIB față de obiectivul pe termen mediu. Pentru a limita deficitul global la 1,25% din PIB se recomandă implementarea unei strategii de respectare a obligațiilor fiscale, întărirea sistemelor de control în vederea soluționării muncii nedeclarate și continuarea egalizării vârstei de pensionare pentru bărbați și femei.

În ceea ce privește piața muncii, Comisia Europeană sfătuiește România:
• să ia măsuri vizând piața muncii, în special pentru tinerii neînregistrați și șomerii de lungă durată;
• să se asigure că Agenția pentru Ocuparea Forței de Muncă are un personal adecvat;
• să pună la punct, în urma consultărilor cu partenerii sociali, principii clare pentru stabilirea în mod transparent a salariului minim.

În domeniul educației, Comisia recomandă României să crească oferta și calitatea educației și îngrijirii preșcolare, în special în cazul persoanelor de etnie romă și să adopte strategia națională pentru reducerea abandonului școlar. În domeniul sănătății Comisia Europeană recomandă continuarea Strategiei Naționale de Sănătate 2014-2020 pentru a rezolva problemele legate de gradul redus de acces, finanțarea redusă și resursele ineficiente.

În sfârșit, Comisia Europeană recomandă României să adopte legea privind reformarea guvernanței corporatiste a companiilor de stat. Guvernanța corporativă este un factor esențial care determină performanța întreprinderilor de stat. Întreprinderile de stat sunt afectate de o productivitate inferioară standardelor și reprezintă 50 % din arieratele fiscale combinate ale tuturor întreprinderilor. Cadrul actual de guvernanță al acestora nu previne interferențele politice în gestionarea curentă a întreprinderilor și nu garantează o separare între calitatea de proprietar a autorităților și funcția acestora de elaborare a politicilor. Raportul precizează faptul că nu s-a înregistrat niciun progres în ceea ce privește reforma guvernanței corporative în cadrul întreprinderilor deținute de stat din sectorul energetic și cel al transporturilor.

Aceste recomandări reflectă următoarele priorități valabile pe ansamblul Uniunii:

  • stimularea investițiilor pentru a sprijini creșterea viitoare;
  • realizarea unor reforme structurale ambițioase pe piețele produselor, serviciilor și forței de muncă menite să ducă la creșterea productivității, competitivității și investițiilor;
  • continuarea politicilor bugetare responsabile care asigură echilibrul între stabilizarea pe termen scurt și sustenabilitatea pe termen lung;
  • îmbunătățirea politicii de ocupare a forței de muncă și a protecției sociale.

Executivul comunitar publică recomandări specifice fiecărei țări membre în fiecare primăvară în cadrul calendarului UE privind coordonarea politicii economice. Miniștrii din UE vor discuta recomandările specifice fiecărei țări în luna iunie, urmând ca șefii de Stat sau de Guvern să le aprobe în 25-26 iunie. Acestea vor fi adoptate oficial în luna iulie. După aceea, statele membre au responsabilitatea de a pune în aplicare recomandările, incluzându-le în politicile naționale și în planurile lor bugetare pentru 2015 - 2016.


Recomandarea Consiliului privind Programul național de reformă al României pentru 2015 poate fi consultată la adresa: http://ec.europa.eu/europe2020/pdf/csr2015/csr2015_romania_ro.pdf


Toate recomandările de țară sunt disponibile la adresa:
http://ec.europa.eu/europe2020/making-it-happen/country-specific-recommendations/index_en.htm 

 

 

Lansare de apeluri de proiecte în cadrul Programului Operațional Competitivitate 2014-2020

 

S-au lansat apeluri pentru o parte din acțiunile Programului Operațional Competitivitate 2014-2020, Axa prioritară 1 Cercetare, dezvoltare tehnologică și inovare în sprijinul competitivității economice și dezvoltării afacerilor. Autoritatea de Management pentru acest program este Ministerul Fondurilor Europene iar Organismul intermediar pentru Axa 1 funcţionează în cadrul Ministerului Educaţiei și Cercetării Științifice - Autoritatea Naţională pentru Cercetare Știinţifică și Inovare.

În cadrul Acțiunii 1.1.1 Mari infrastructuri de CD s-au lansat următoarele apeluri:

  • Proiecte de investiții pentru institute de CD/ universități
  • Investiții pentru departamente de CD în întreprinderi
  • Clustere de inovare

În cadrul Acțiunii 1.1.4 Atragerea de personal cu competențe avansate din străinătate pt. consolidarea capacității CD s-a lansat apelul:

  • Atragerea de personal cu competențe avansate din străinătate

În cadrul Acțiunii 1.2.1 Stimularea cererii întreprinderilor pentru inovare prin proiecte CDI derulate de întreprinderi individual sau în parteneriat cu institutele de CD și universități s-au lansat următoarele apeluri:

  • Proiecte CDI pentru start-up-uri şi spin-off-uri inovatoare
  • Proiecte CDI pentru intreprinderi nou-înființate inovatoare

În cadrul Acțiunii 1.2.3 Parteneriate pentru transfer de cunoştinţe s-a lansat apelul:

  • Proiecte in parteneriat pentru transfer de cunostiinte

Proiectele se pot depune începând cu data de 27 mai 2015, timp de o lună. Excepție face apelul de proiecte pentru operațiunea Proiecte CDI pentru start-up-uri şi spin-off-uri inovatoare, în cadrul căruia depunerea se va face în mod continuu, în limita bugetului disponibil. Depunerea cererilor de finanțare se face online, prin intermediul aplicației disponibilă la adresa de internet: www.competitii.research.ro 

În cadrul Acțiunii 1.2.1, pentru start-up-urile şi spin-off-urile inovatoare asistenţa financiară nerambursabilă pe proiect poate fi de maxim 840.000 lei şi nu poate depăşi echivalentul în lei a 200.000 Euro, iar pentru întreprinderile nou-înființate inovatoare asistenţa financiară nerambursabilă pe proiect poate fi de maxim 6.750.000 lei (echivalentul în lei a 1,5 milioane euro).

Calendarul competițiilor și detalii privind fiecare din aceste apeluri sunt disponibile la adresa de internet:
http://www.poscce.research.ro/ro/articol/2481/informare-br-si-publicitate-ghid-unic-spre-consultare-sectiunile-a-b-c-d-e

 

Au fost publicate procedurile de implementare pentru șapte programe de finanțare guvernamentale

 

În 12 și 13 mai 2015 s-au publicat procedurile de implementare pentru șapte programe gestionate de Departamentul pentru Întreprinderi Mici și Mijlocii, Mediu de Afaceri și Turism ce funcționează în cadru Ministerului Economiei, Comerțului și Turismului:

• Programul pentru dezvoltarea abilităţilor antreprenoriale în rândul tinerilor şi facilitarea accesului la finanţare START
• Programul de dezvoltare şi modernizare a activităţilor de comercializare a produselor şi serviciilor de piaţă
• Programul naţional multianual pentru susţinerea meşteşugurilor şi artizanatului
• Programul naţional multianual de înfiinţare şi dezvoltare de incubatoare tehnologice şi de afaceri
• Programul pentru stimularea înfiinţării şi dezvoltării microîntreprinderilor de către întreprinzătorii debutanţi în afaceri
• Programul de implementare a Programului UNCTAD/EMPRETEC România pentru sprijinirea dezvoltării întreprinderilor mici şi mijlocii
• Programul naţional multianual pentru dezvoltarea culturii antreprenoriale în rândul femeilor manager

Puteți să consultați procedurile menționate și anexele lor la adresa de internet:
http://www.aippimm.ro/categorie/programe/proiecte-proceduri-12mai2015/

Pentru detalii punctuale privind aceste proceduri puteți adresa întrebări la Departamentul pentru Întreprinderi Mici și Mijlocii, Mediu de Afaceri și Turism, la tel. 021 335 26 32.

 Mai jos aveți o scurtă descriere pentru două dintre programele menționate.


Programul de dezvoltare şi modernizare a activităţilor de comercializare a produselor şi serviciilor de piaţă

Programul urmăreşte întărirea capacităţii operatorilor economici de promovare a produselor şi serviciilor de piaţă și dezvoltarea şi modernizarea activităţii comercianţilor şi prestatorilor de servicii de piaţă.

Bugetul alocat schemei de minimis pentru anul bugetar 2015 este de 30.000.000 lei.

Beneficiarii de ajutor de minimis în cadrul programului sunt întreprinderile mici şi mijlocii și societăţile cooperative, care au ca obiect de activitate comercializarea produselor şi serviciilor de piaţă, activităţi prevăzute în anexa nr. 1 la procedură.

Prin program, beneficiarii eligibili primesc maxim valorile specificate în anexa nr. 2 la procedură. Valoarea maximă a sprijinului nu poate depăşi suma de 135.000 lei pentru fiecare beneficiar. Contribuţie proprie este de minim 10% din valoarea cheltuielilor eligibile aferente proiectului.

 

Programul pentru dezvoltarea abilităţilor antreprenoriale în rândul tinerilor şi facilitarea accesului la finanţare START

Obiectivul principal al schemei de minimis îl constituie stimularea înfiinţării de noi întreprinderi mici şi mijlocii, îmbunătăţirea performanţelor economice ale celor existente, creşterea potenţialului de accesare a surselor de finanţare şi dezvoltarea aptitudinilor antreprenoriale ale întreprinzătorilor în scopul implicării acestora în structuri economice private.

Bugetul alocat schemei de minimis pentru anul bugetar 2015 este de 20.000.000 lei.

Beneficiarii sunt societăţile (microîntreprinderi, întreprinderi mici şi mijlocii) care au cel mult 2 ani de la înregistrare la Registrul Comerţului la data deschiderii aplicaţiei electronice de înscriere a planului de afaceri și codul CAEN pentru care solicită finanţare este eligibil în cadrul programului ( anexa nr. 13) şi autorizat a fi desfășurat la momentul decontului.

Prin program, beneficiarii eligibili primesc maxim 120.000 lei/beneficiar. Contribuţie proprie este de minim 10% din valoarea cheltuielilor eligibile aferente proiectului.

 

Pasiunea pentru gatit și respectul pentru tradiție, premiate de Europe Direct Regiunea Centru și ADR Centru

 

Ieri, 14.05.2015, am pornit în căutarea unor preparate culinare tradiționale pe care, atunci când le guști, să te ducă cu gândul la mâncarea de acasă. Avem nevoie de astfel de rețete pentru concursul ”Dezvăluie Europei tradițiile Regiunii Centru” și am pregătit și recompense celor care reușeau să ne cucerească. Am poposit, invitați fiind desigur, la Colegiul Economic ”Dionisie Pop Marțian” din Alba Iulia, unde a avut loc prima ediție a concursului culinar cu specific tradițional românesc ”Lingura de Aur”. Cei mai buni bucătari ”marțieni”, gru-pați în opt echipe de elevi, ne-au gătit, emoționați, preparate tradiționale românești în cadrul proiectului „Astăzi ELEV, mâine MASTERCHEF”.

După o selecție riguroasă a rețetelor înscrise în concurs, cele opt echipe au prezentat câte două preparate, gătite în baza de practică a colegiului albaiulian. A urmat, în fața celor peste 40 de persoane prezente, defilarea, prezentarea, degustarea preparatelor, pentru a găsi câștigătorul și a premia cea mai bună echipă. Ciorba de varză, de perișoare, de cartofi, de pui, de lobodă, dar și cea de salată au făcut parte, din principalele preparate de ”Felul I” prezentate. La ”Felul II” elevii ne-au prezentat tochitură, bulz, friptura de pui, tocană, alături de pâinea cea de toate zilele, așa cum o făceau bunicii, adică mămăligă. Juriul, format din Chefi, reprezentanți media, ai industriei de turism, dar și din partea Colegiului Economic, au degustat pe îndelete și au dat note punctând criterii ca aspectul, gustul și prezentarea preparatului.

Reprezentanții Europe Direct Regiunea Centru și ADR Centru, au trecut și ei la degustare. 16 preparate, care mai de care. Ca în orice echipa părerile au fost împărțite și, tot ca în orice echipă ce e europeană, au votat pre-paratul care le-a plăcut amândurora, care, în final, a luat și Marele Premiu. O ciorbă de salată alături de un bulz ardelenesc cu cotlet de porc ne-au trimis pe toți cu gândul la ”gustul de acasă”. Echipele câștigătoare au fost recompensate cu premii constând în ustensile de bucătărie profesionale, diplome și trofee. Din partea sponsori-lor sau a partenerilor au mai primit coșuri cu bunătăți sau alte produse tradiționale.

Strategic vorbind, premiile Europe Direct Regiunea Centru și ADR Centru au fost date cu tâlc. Prevăzând că vor avea un viitor în domeniu, au oferit membrilor echipei câte un troler de călătorie să ajungă la concursuri ”Masterchef”, un echipament ”de protecție” constând în șapcă și tricou, o unitate de măsură de bucătărie adică o cană, dar și instrumente de scris pentru a se putea înscrie la concursurile Europe Direct Regiunea Centru. După premierea tuturor, colegii bucătarilor și toți cei prezenți la acest eveniment, au fost invitați să guste din bucatele preparate, făcând astfel și ei o comparație cu gusturile juriului.

Însă munca tinerilor bucătari nu se oprește aici. De Zilele Municipiului Alba Iulia, cetățenii și turiștii, vor avea ocazia să guste preparate tradiționale realizate de acești elevi, adiă porții pentru cca. 300 de persoane. Tot în cadrul aceluiași eveniment micii bucătari vor pune în cuvinte și imagini rețetele, vor încerca să surprindă gustul și culoarea mâncării, toate acestea fiind concentrate într-o broșură ce va vedea lumina tiparului, așa, prin luna iunie. Concursul ”Lingura de Aur” este organizat în cadrul proiectului „Astăzi ELEV, mâine MASTERCHEF”, al echipei de liceeni ”Bucătarii Marțieni”. Proiectul este finanţat de Fundaţia Comunitară Alba prin Programul YouthBank cu suma de 3.154 de lei.
Alba Iulia, 14.05.2015

Informații de background

Centrul de informare Europe Direct Regiunea Centru funcționează în cadrul Agenţiei pentru Dezvoltare Regională Centru în perioada 2013-2017, în baza unui acord cadru încheiat Comisia Europeană şi Agenţia pentru Dezvoltare Regională Centru la începutul anului 2013. Obiectivul general al Centrului îl constituie îmbunătăţirea nivelului de informare al cetăţenilor Regiunii Centru în ceea ce priveşte drepturile cetăţenilor, legislaţia europeană, programele de finanţare, activităţile instituţiilor europene. Reprezentanții Centrului pot fi contactaţi la tel 0358/403121, la e-mail la europedirect@adrcentru.ro, sau direct la sediul din Alba Iulia, str. Decebal, nr. 12.

 

Erasmus pentru tineri antreprenori

 


Acest program permite tinerilor antreprenori europeni sa petreaca pana la 6 luni de munca alaturi de un antreprenor experimentat dintr-un alt stat UE, pentru a invata cum sa isi dezvolte si sa isi imbunatateasca propria lor afacere.

Obiectivele specifice ale programului sunt:

• sa ofere on-job-training pentru noii antreprenori din intreprinderile mici si mijlocii, altundeva in UE;
• sa faciliteze schimburile de experienta si informatii intre antreprenori, pe teme legate de obstacolele si provocarile pe care le au;
• sa le creasca acestora sansele de a accede pe piata si de a-si gasi potentiali parteneri;
• sa creeze retele, prin accentul pus pe cunostintele si experienta impartasita intre antreprenori din diferite state europene.

Procedura:
• Erasmus pentru tinerii antreprenori ofera asistenta practica si financiara noilor antreprenori care petrec o perioada impreuna cu antreprenorii experimentati din UE, intre o luna si 6 luni, cu posibilitatea divizarii perioadei de ședere pe saptamani (cu condiția ca acestea sa nu depașeasca 12 luni).
• Legatura dintre noii antreprenori si cei cu experiența se face prin intermediul a peste 100 de organizatii intermediare UE (OI), competente pentru a oferi sprijin (Camere de Comert, incubatoare de afaceri, centre startup...). Activitatile organizatiilor intermediare (OI) sunt coordonate de Eurochambres (Asociația Camerelor Europene de Comerț și Industrie), care funcționeaza ca Birou de sprijin pentru program
• Antreprenorii noi si cei cu experiența vor candida pentru program prin site-ul www.erasmus-entrepreneurs.eu, si vor stabili contactul cu organizatia de intermediere pe care o doresc. Cand se ajunge la o intelegere (planuri de lucru, sarcini, responsabilitati), se poate realiza vizita in strainatate. Mai multe detalii pot fi gasite in Ghidul Solicitantului si la sectiunea Frequently Asked Questions.

Criterii de eligibilitate pentru noii antreprenori:
• Sa fie persoane determinate sa inceapa propria lor afacere sau persoane care au initiat deja o afacere in ultimii 3 ani. Domeniul afacerii nu conteaza.
• Sa demonstreze un background educational si profesional solid si sa aiba o idee de afaceri viabila.
• Sa fie rezidenti permanenti intr-unul dintre cele 28 de state membre ale UE.
• Sa aiba capacitatea si disponibilitatea de a suplimenta fondurile UE, pentru acele cheltuieli care le depasesc.

Cum se poate participa:
• antreprenorii noi si cei cu experiența candideaza completand formularul online si stabilesc contactul cu organizatia de intermediere pe care au ales-o
• pot participa persoane din toate statele UE; candidatii care locuiesc intr-o tara din care nu exista organizatie de intermediere se pot adresa unei organizatii dintr-o alta tara
• candidatii interesati din alte tari pot participa cu conditia sa isi fi inceput sau sa aiba intentia de a incepe o afacere in UE si sa fie rezidenti permanenti intr-un stat membru al UE.

Sprijin financiar

Se acorda sprijin financiar noilor antreprenori pentru acoperirea cheltuielilor de transport si de subzistenta (in special pentru cazare) pe perioada vizitei.

Apelul petru propuneri (http://ec.europa.eu/easme/files/eye/erasmus-for-young-entrepreneurs-call-for-proposals-2014.pdf) se adreseaza Organizațiilor Intermediare care gestioneaza programul de mobilitate la nivel local. Aceste organizatii vor recruta și asista antreprenorii pentru a participa la program, organizand schimburile in strainatate. Propunerile trebuie sa fie trimise de organisme publice sau private, in parteneriate formate din cel puțin 5 organisme din cel puțin 4 țari participante diferite. Fiecare partener poate sa trimita o singura propunere.

Cine poate candida:
Sunt eligibile candidaturile persoanelor juridice infiintate intr-una din urmatoarele tari (tari participante):
- statele membre ale UE
- tarile participante in programul COMSE
- tarile EFTA: Islanda - tarile aflate in proces de extindere: Republica Macedonia, Muntenegru, Turcia, Serbia, Albania, Kosovo, Bosnia si Hertegovina
- tarile din vecinatatea estica: Moldova

Bugetul total disponibil este de 4.120.000 EUR.

Maximul grant acordat per proiect este de 500.000 EUR. Se ateapta ca 8-10 prouiecte sa fie finatate in urma acestui apel.
Orar:
- Durata actiunii este de 24 luni.
- Nu vor fi acceptate cererile pentru proiecte programate a se derula pe o perioada mai lunga decat cea specificata in apelul la propuneri.
Data limita: a fost 19 august 2014, ora 17.00 (CET)

Mai multe informatii la: http://ec.europa.eu/easme/eye_en.htm

Documente utile
• ERASMUS for young entrepreneurs (63-G-ENT-CIP-13-E-N01C011)
http://ec.europa.eu/enterprise/newsroom/cf/itemdetail.cfm?item_id=6577&lang=en&title=ERASMUS-for-Young-Entrepreneurs 
• Erasmus for young entrepreneurs: call for proposals
http://ec.europa.eu/research/participants/portal/page/call_CIP?callIdentifier=63-G-ENT-CIP-13-E-N01C011&specificProgram=EIP

Contact
Erasmus for Young Entrepreneurs Support Office
Eurochambres
Avenue des Arts, 19 A/D
B-1000 Brussels, Belgium
Tel: +32 2 282 0873
Email: support@erasmus-entrepreneurs.eu
http://www.erasmus-entrepreneurs.eu 

DG ENTR E.1 - Entrepreneurship
European Commission
DG Enterprise and Industry
200 rue de la Loi
B-1049 Brussels
Email: entr-entrepreneurship@ec.europa.eu
http://ec.europa.eu/enterprise/index_en.htm 

Sursa: http://www.eurodesk.ro/program.php?progid=EU0010000401

Câştigătorii Crosului Europei ediţia a II-a

În data de 8 mai 2015, peste 800 de persoane, cu spirit tânăr, au participat la CROS UL EUROPEI. Manifestarea sportiva, organizata de Ziua Europei, a reprezentat un nou eveniment al Centrelor Europe Direct Regiunea Centru si Alba Iulia, din cadrul ADR Centru şi al Fundației PAEM Alba, realizat cu sprijinul Primăriei municipiului Alba Iulia, al DJST Alba şi alături de Consiliul Județean Alba. Evenimentul s-a desfășurat pe întregul traseu din interio-rul zidurilor fortificației Cetății Alba Carolina, cu pornire din fata Catedralei Reîntregirii din Alba Iulia.

Primul concurent care a trecut linia de sosire, Alexandru Pintea, din Blaj, a câștigat trofeul celui mai rapid alergător, precum şi o bicicletă mountain-bike.

Clasamentul câștigătorilor Crosului Europei – ediția a II-a arată astfel
Locul I – Pintea Alexandru
Premiu – bicicletă mountain-bike.

Locul II – Cristea Darius
Premiu – un cort montabil

Locul III – Bogya Tamas
Premiu – rucsac de drumeţie

Fete
Locul I – Talpas Denisa
Premiu – mp4 player

Locul II – Ginta Nicoleta
Premiu – rucsac de drumeţie

Locul III – Molnar Bianca
Premiu – geantă de picnic

Premii speciale au mai obținut cel mai tânăr concurent Groza Paul,un skateboard precum şi cuplul de vârstnici Sufleţel Emil şi Sufleţel Margareta, care au primit o geantă pe roţi pentru cumpărături.

Ajutor de stat: schemă de sprijin bazată pe certificate verzi

Comisia Europeană a aprobat, la începutul lunii mai, amendamentele introduse de România la schema de sprijin în domeniul surselor de energie regenerabilă, bazată pe certificate verzi. Comisia a clarificat faptul că sprijinul acordat sub forma de "certificate verzi" comercializabile implică un ajutor de stat. Ea a apreciat că modificările aduse sistemului, ce limitează criteriile aplicabile în comparație cu sistemul elaborat în 2011, sunt în conformitate cu normele europene în vigoare privind ajutoarele de stat, în special cele care se referă la "Orientările privind ajutoarele de stat în domeniul energiei și mediului" din 2014.

În anul 2011, planul României de a sprijini producţia de energie din surse regenerabile este în conformitate cu normele UE privind ajutoarele de stat. Acest lucru se datora, în special, faptului că schema crea stimulente clare pentru creșterea utilizării surselor regenerabile de energie, cuprinzând totodată măsuri de salvgardare pentru a limita denaturările aduse liberei concurențe.

Schema a fost concepută pentru a asista România în atingerea, până în 2020, a ţintelor obligatorii privind energia din surse regenerabile, potrivit normelor UE.

Beneficiarii de certificate verzi vor putea intra în această schemă până la data de 31 decembrie 2016.

Sursa: Reprezentanţa Comisiei Europene în România

Creștere economică robustă în România

Previziunile economice europene de primăvară estimează că, în România, creșterea economică va fi robustă în următorii 2 ani, datorită unui puternic consum privat și a revigorării sectorului de investiții. Totodată, nivelul inflației este așteptat să scadă semnificativ și să rămână la niveluri minime în intervalul analizat. În ceea ce privește consolidarea fiscală, este posibil ca ea să intre pe trend negativ în 2016.

Potrivit datelor, creșterea PIB-ului va rămâne la același nivel ca în 2014 (2,8%), urmând apoi un trend crescător în 2016 (până la 3,3%). Inflația este estimată la 0,2% pentru anul în curs și în ușoară creștere, până la 0,9%, în 2016. Iar șomajul își va continua tendința de scădere, înregistrând rate de 6,6 și, respectiv, 6,4% în 2015 și 2016 (sub media europeană).
Pe ansamblul Uniunii Europene, creșterea PIB-ului este estimată la 1,8% în 2015 și 2,1% în 2016. Inflația urmează același trend ca în România, înregistrând valori minime în 2015 (0,1%) și în creștere în 2016 (1,5%). Șomajul este în scădere și la nivel european, el estimându-se să ajungă la 9,6 și, respectiv, 9,2% în 2015 și 2016.

Previziunile se bazează pe o serie de ipoteze externe referitoare la ratele de schimb, ratele dobânzilor și la prețurile produselor de bază. Cifrele utilizate reflectă așteptările pieței, provenite de la piețele de instrumente financiare derivate la momentul realizării previziunilor.

Previziunile țin seama de toate datele și de toți factorii pertinenți, inclusiv de ipotezele referitoare la politicile guvernamentale, disponibile până la data de 21 aprilie 2015. Sunt incluse numai politicile care au fost anunțate în mod credibil și au fost detaliate într-un grad corespunzător, iar previziunile se bazează pe un scenariu de tip status-quo.
Comisia urmează să își actualizeze previziunile economice în luna noiembrie.

Sursa: Reprezentanţa Comisiei Europene în România

UE propune noi reguli pentru prevenirea șofatului în stare de ebrietate

În încercarea de a reduce numărul accidentelor auto cauzate de consumul de alcool, Comisia Europeană introduce o nouă mențiune unică pentru permisele de conducere eliberate de statele membre persoanelor obligate să respecte anumite restricții la volan. Înscrierea noului cod într-un permis auto indică faptul că titularul acestuia are dreptul să conducă exclusiv automobile echipate cu un sistem de blocare anti-alcool al motorului. Noul cod va fi valabil în toate statele membre începând cu data de 15 mai 2015.

Noul cod unic înlocuiește o întreagă serie de mențiuni înscrise de statele membre în permisele de conducere. Inițiativa Comisiei Europene reprezintă un pas important în vederea armonizării legislației la nivel european, contribuind la îmbunătățirea siguranței rutiere printr-o mai mare claritate a mențiunilor din permisele de conducere.
Odată montate pe un autoturism, dispozitivele de blocare anti-alcool nu permit pornirea motorului în cazul în care aerul expirat de șofer indică prezența alcoolului. Potrivit statisticilor, șofatul sub influența alcoolului este una din principalele cauze responsabile pentru majoritatea covârșitoare a deceselor survenite pe șosele.

Sursa: Reprezentanţa Comisiei Europene în România 

În acest an, Crosul Tineretului a fost... CROSUL EUROPEI! Cetatea Alba Iulia a fost cucerită! De tinerețe, voie bună și spirit european!

 

Vineri, în 8 mai 2015, peste 600 de tineri și copii, dar și mulți alți oameni cu voie bună și cu spirit tânăr au participat la CROSUL EUROPEI. Manifestarea sportivă, organizată de Ziua Europei, a reprezentat un nou eveniment al Centrelor Europe Direct Regiunea Centru și Alba Iulia, din cadrul ADR Centru și al Fundației PAEM Alba, realizat cu sprijinul Primăriei municipiului Alba Iulia, al DJST Alba și alături de Consiliul Județean Alba. Evenimentul s-a desfășurat pe întregul traseu din interiorul zidurilor fortificației Cetăţii Alba Carolina, cu pornire din faţa Catedralei Reîntregirii din Alba Iulia. Atenția spectatorilor a fost atrasă și de spectacolul oferit de peste 100 de copii de la patru grădinițe din Alba Iulia, care au prezentat costume ale unor personaje de basm și care au fost animați într-un flash-mob de amploare.

Devenit deja o tradiție în Alba Iulia, Crosul Europei este un foarte bun prilej pentru promovarea valorilor europene către tineri, și nu numai, dar constituie și o oportunitate pentru cei mici să se distreze și să învețe, în același timp. Un Clown, o Prințesă și-un Pirat, dar și Hello Kitty, alături de figurine în mărime naturală ale Zeiței Europa, frumoasei Românii, precum și a unui super erou, întruchipat de ”EuroMan”, au animat participanții la Cros și au dat o veselă pată de culoare sutelor de tricouri albastre ale alergătorilor.

Primul concurent care a trecut linia de sosire a câștigat trofeul celui mai rapid alergător, precum și o bicicletă mountain-bike. Premierea câștigătorilor a fost realizată de vicepreședintele Consiliului Județean Alba, domnul Florin Roman, de primarul municipiului Alba Iulia, domnul Mircea Hava și de directorul general ADR Centru, dom-nul Simion Crețu. Cupe, medalii, corturi, rucsacuri și multe obiecte pentru timp liber au fost oferite primilor trei clasați atât la masculin, cât și la feminin. Sute de obiecte promoționale, care să le reamintească de eveniment, au primit toți participanții. Premii speciale au mai obținut cel mai tânăr concurent, precum și cel mai informat cetățean despre istoria Uniunii Europene. Cuplul de vârstnici care cunoaște atât semnificația zilei de 9 mai, cât și importanța de a fi cetățean european, i-a impresionat pe cei prezenți prin faptul că au alergat ținându-se de mână, un simbol al unității europene premiat de către organizatori. În același timp, DJST Alba a premiat participanții la cros care s-au clasat pe trei categorii de vârstă (sub 14 ani, între 15 și 18 ani, precum și între 19 și 35 de ani).

”Ziua de 9 mai are în conștiința poporului român, o triplă semnificație: proclamarea Independenței de stat a Ro-mâniei la 9 mai 1877, victoria coaliției Națiunilor Unite în cel de-al doilea Război Mondial, dar și Ziua Europei. În acest an, ADR Centru, împreună cu partenerii săi tradiționali, a organizat evenimentul sportiv ca o manifestare mai largă, cu mai multe puncte de atracție. Am parcurs întregul traseu al zonei reabilitate prin proiecte europene în Cetatea Alba Carolina, pentru că am dorit să ilustrăm sprijinul acordat dezvoltării regiunii noastre de Uniunea Europeană, să implicăm și cooptăm cetățenii în activitățile pe care le desfășurăm. Cu alte cuvinte, noi sărbătorim o zi care a adus cetățenilor din România o serie de drepturi și beneficii, o uniune prin care am dobândit dreptul de a munci în toate statele UE sau să călătorim doar cu buletinul, care a susținut prin fonduri nerambursabile dezvol-tarea județului Alba și a Regiunii Centru, datorită căreia nivelul traiului de viață s-a îmbunătățit”, a declarat domnul Simion Crețu, director general ADR Centru.

La buna organizare a evenimentului au mai contribuit: Inspectoratul Școlar Județean împreună cu școlile și liceele din municipiu, Asociația AS Speromax și Fundația Comunitară Alba, Crucea Roșie Filiala Alba, SJA Alba și IJJ Alba. Mediatizarea evenimentului a fost asigurată de partenerii media: ziarele Unirea și Apulum, Alba TV, Radio Reîntregirea, Ardeleanul FM, Atlas FM și Radio Unirea, precum și de portalele de știri și sport: Alba 24, Știri și reportaje Alba, ProALBA, Plaiu Luminatu, Silpres.Info și Alba Sport.

Alba Iulia, 8.05.2014

Demo

CENTRUL DE INFORMARE EUROPE DIRECT
Regiunea Centru

Strada DECEBAL, Nr. 12, cod postal 510093,
Alba Iulia, Judetul Alba
Tel: 0358 403 121